01 december, 2011

Vilka hemskheter - Vilka människor

Jag har suttit och tittat på en dokumentär om Lejon som gick på TV. Det finns jätte många utrotningshotade rovdjur och Lejonet är ett av dom. Alla vet ju, kanske omedvetet, att lejon blir dödade i Afrika, men kanske inte orsaken. Det är på grund av att dom hotar byfolkens livsstil, dom jagar deras kor vilket gör att massajerna dödar lejonen. Detta är så hemskt, vissa dödar/förgiftar lejon (via förgiftat kött) för nöjets skull. Och när man förgiftar ett lejon så får den en plågsam död som varar i timmar. Jag förstår mig inte riktigt på det, det existerar inte ens för mig att tänka så..Jag blir bara ledsen..

Forskare och människor som arbetar för att främja lejonen betalar massajerna i de olika byarna för att skydda lejonen istället för att döda dom. På detta vis så får byfolket en till inkomst. Om det skulle vara så att en ko har dött så undersöker dom det som en brottsutredning ungefär. Och om det visar sig att ett lejon har dödat kon då får byfolket ersättning. Vilket gör att dom inte dödar lejon. Olika liknande lösningar har gjorts och det är nog första gången som jag har ett leende på läpparna efter att ha kikat på en dokumentar om utrotningshotade djur.
Självklart så pratade dom om så mycket mer, och jag kanske inte är bäst på att förmedla det jag tittade på. Men jag ville bara säga min åsikt. Glömde säga.. Denna dokumentär handlade om Lejonen i Kenya, nära Nairobi.
Det är sånt här jag skulle vilja vara engagerad i, det är därför jag är intresserad av miljö. Klimatet, hur det påverkar alla arter och moder jord. Alla utrotningshotade arter, som har sina olika orsaker. Jag vill inte sitta och lära mig om hur olika reningsverk fungerar, känner inte att jag har någon nytta av det. (Intressemässigt). Det kanske är fel utbildning, vad vet jag. Det första jag ska göra nu är att bli medlem i Världsnaturfonden i alla fall, det gör så mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar